جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی کسبوکارها را با چالش بسیار مهمی جهت حفظ و توسعه کسبوکار مواجه کرده است.
شرایط بحرانی شرایطی است که در آن هم تقاضا و هم عرضه کاهش پیدا میکند و با توجه به اینکه تقاضا کاهش پیدا کرده است، ولی همچنان عرضه محصولات کاهش و قیمت آنها همواره در حال افزایش است و شرایطی را به وجود آورده است که مشتریان و مصرفکنندگان برای تامین نیازها و خواستههایشان با دقت فراوان، بعد از جستجو در وبسایتها و فروشگاههای حضوری و مقایسه انواع مختلف یک کالا با قیمتهای متنوع، تصمیم خود را برای خریدن یا نخریدن میگیرند.
در این شرایط تعداد زیادی از کسبوکارهای کوچک و متوسط دچار سردرگمی و ریزش شدید مشتری میشوند و حتی کار بعضی از آنها به ورشکستگی و تعطیلی میکشد. در ادامه به 3 راهکار اشاره میکنیم که باعث جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی خواهد شد:
بستهبندی محصولات و خدمات
یکی از مهمترین و جذابترین راهکارها جهت جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی این است که هر کسبوکاری، بستهبندی و قالب محصولات و خدمات خود را بازطراحی کند.
بدین صورت که هر کسبوکاری بدون کاهش کیفیت، محصولات و خدمات خود را از نظر حجم، تعداد و قیمت آنها در بستهبندیها و پکیجهای متنوع و مختلف به بازار هدف عرضه کند.
همچنین کسبوکارها میتوانند با دستهبندی کردن محصولات خود، محصولات مکمل را در کنار هم و در یک بستهبندی ویژه با یک قیمت استثنایی به بازار عرضه کنند. این کار باعث افزایش جذابیت کسبوکار فوق، نزد مشتری هدف شده و او را ترغیب به بازدید از فروشگاه و کسبوکار آنلاین یا آفلاین میکند.
به عنوان مثال اگر شما کسبوکاری در حوزه محصولات غذایی دارید میتوانید برای وعده صبحانه یک پکیج ویژه طراحی و تولید کنید و به مشتریان هدفی که کارمند هستند و یا فرصت صرف صبحانه در منزل را ندارند ارائه کنید.
2.استفاده از شبکههای اجتماعی بهصورت منظم و برنامهریزیشده
کسبوکارها در شرایط بحران باید تا حد امکان هزینههای خود را مدیریت و یا کاهش دهند و بهترین و کمهزینهترین راه برای بازاریابی محصولات و خدمات خود جهت جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی، استفاده هوشمند و برنامهریزی شده از شبکههای اجتماعی(اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و …) بهصورت تولید محتوا در قالب عکسنوشته و ویدیوهای جذاب و سرگرمکننده برای مخاطبان هدف است.
با توجه به تحقیقات به عمل آمده شبکه اجتماعی اینستاگرام در صدر پرطرفدارترین و محبوبترین رسانههای آنلاین نزد مخاطبان ایرانی قرار دارد و اکثر افراد و کسبوکارها میتوانند با تولید محتوای ارزشمند متناسب با نیاز مشتری و تعامل با مخاطبان، برای کسبوکار و برند خود جایگاهی ویژه را احتصاص دهند و با اعتبارسازی و اعتمادسازی نزد مشتریان، آنها را به سمت خرید هدایت کنند.
به عنوان مثال اگر شما فروشگاه مواد غذایی دارید میتوانید از طریق اینستاگرام و تولید محتوا و ویدیوهایی درباره خاصیت انواع موادهای غذایی و نحوه درست شدن آنها و همچنین از طریق تصاویری از فروشگاه و فروشندهها و استفاده از بقیه قابلیتهای اینستاگرام برای مخاطبان هدف جلب توجه کنید و آنها را دعوت به بازدید از فروشگاه حضوری و حتی خرید آنلاین و غیرحضوری کنید.
3.استفاده از رویدادهای صنایع دیگر برای معرفی محصولات و خدمات
محصولات و خدمات کسبوکارها هرچه بیشتر نزد مشتریان احتمالی معرفی و ارائه شوند، احتمال جذب مشتری نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
بدین منظور یک کسبوکار میتواند از طریق رویدادهای صنایع و صنفهای دیگر و حضور در آن رویدادها و ارائه رایگان قسمتی از محصولات و خدمات خود درصدد معرفی کامل کسبوکار خود برآید.
به عنوان مثال اگر کسبوکاری در حوزه عطر و ادکلن دارید، میتوانید با شرکت در همایش یا سمینارهای صنفها و حوزههای دیگر یا برنامههایی از این نوع، با هماهنگی برگزارکنندگان نمونه کوچکی از محصولات خودتان را برای شرکتکنندگان ارائه دهید و بدین وسیله آنها را به سمت فروشگاه حضوری یا آنلاین خودتان برای بازدید و خرید هدایت کنید.
با توجه به مطالب گفته شده میتوان نتیجه گرفت که
کسبوکارها در شرایط بحران اقتصادی میتوانند با تکیه بر شناخت نیازها و خواستههای مشتریان هدف، تحلیل رفتار مصرفکننده و استفاده از فرصتها و خلاءهایی که در بازار هدف وجود دارد، فرآیند جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی را به بهترین نحو ممکن اجرا کنند و بحران پیشرو را به فرصتی جهت رشد و درآمدزایی بیشتر تبدیل کنند.
درباره این سایت