بازاریابی کمهزینه یکی از رموز موفقیت کسبوکارها در شرایط سخت اقتصادی است و چه دلمان بخواهد، چه دلمان نخواهد کسبوکارها در شرایط بحران اقتصادی دچار کمی سردرگمی در زمینه بازاریابی محصولات و خدمات خود و نحوه اجرای درست برنامه بازاریابی جهت بهرهوری بیشتر مجموعه ذینفع خود میشوند و به ناچار مجبور به تجدیدنظر در روشهای بازاریابی و بودجه بازاریابی خود جهت مدیریت هزینهها میشوند که گهگاه باعث پایینآمدن کیفیت برنامه بازاریابی و در ادامه کاهش فروش می شود.
در ادامه به 3
راهکار اشاره خواهیم کرد تا کسبوکارها با استفاده ازروش های بازاریابی کمهزینه و بهینه، بیشترین بهرهوری را در شرایط بحران اقتصادی در بازاریابی محصولات و خدمات خود تجربه کنند.
1.تمرکز بر روی بازاریابی موبایلی
طبق تحقیقات بدستآمده آمار خریدهای اینترنتی در ایران روز به روز در حال افزایش است و به شنود دسترسی اکثر جوانان و عموم مردم به گوشیهای هوشمند و حضور در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و پیامرسانهای محبوب مانند تلگرام ، گوشیهای هوشمند(موبایل) می تواند رمز ورود شما به قلب و ذهن مشتریان باشد.
بازاریابی مویابلی شامل تمام اقدامات و مجموعه فعالیتهای شما در قالب رساندن پیام بازاریابی خود به مشتریان احتمالی در بستر گوشیهای هوشمند است. این بازاریابی میتواند تمرکز خود را بر روی شبکههای اجتماعی، اپلیکیشنها، پیامرسانهای داخلی و خارجی، بازیهای موبایلی و هرآنچیزی که مورد علاقه کاربران موبایلی است قرار دهد و پیام بازاریابی خود را با کمترین هزینه، خلاقانه و نوآورانه به گوش مشتریان احتمالی و هدف خود برساند.
به عنوان مثال یک کسبوکاربرای اجرای بازاریابی کمهزینه میتواند با داشتن یک شبکه اجتماعی فعال، یک کانال در پیامرسان محبوبی مانند تلگرام و یک وبسایت، مشتریان احتمالی را از هر کدام از این کانالها به کانالهای دیگر جهت بررسی محصولات و خدمات و خرید احتمالی هدایت کند.
2.همکاریهای استراتژیک
همه کسبوکارها، چه آنهایی که با یکدیگر رقیب هستند و چه آنهایی که مکمل یکدیگر هستند میتوانند برای کاهش هزینههای بازاریابی خود با یکدیگر جهت اجرای بازاریابی کمهزینه همکاری کنند.
این همکاری و بازاریابی کمهزینه میتواند شامل تبلیغات یکدیگر در محیط کسبوکار، طراحی و اجرای برنامههای دو یا چند جانبه، بازاریابی و فروش محصولات یکدیگر و مواردی اینچنینی برای رشد و حفظ بقا یکدیگر در قالب یک قرارداد کاری در باشد.
به عنوان مثال فرض کنید شما یک تعویض روغنی دارید ، میتوانید با یک کسبوکار در حوزه کارواش قرارداد کاری ببندید و به مشتریان خود در ازای استفاده خدمات تعویض روغنی شما، کارت تخفیف استفاده از کارواش را دریافت کنند و همچنین کارواش مربوطه هم بدین صورت مشتریان خود را برای انجام خدمات تعویض روغن به سمت کسبوکار شما هدایت کند.
3.تمرکز بر روی بازاریابی از طریق ویدیو
طبق تحقیقات به عمل آمده، استقبال عموم مردم از ویدیو و دیدن فیلمهای کوتاه و بلند جهت سرگرمی، یادگیری و …. در حال افزایش است و این فرصتی ویژه برای کسبوکارها است تا با استفاده از ویدیوهای جذاب و باکیفیت، توجه مشتریان احتمالی را به منافع حاصل از خرید محصولات و خدمات خود جلب کنند.
نحوه بکارگیری استفاده از ویدیو بستگی به استراتژی شرکت و طراح دارد، ولی بهصورت کلی یک ویدیو باید به نحوی طراحی و اجرا شود تا پیام بازاریابی در قالب یک ویدیو چند دقیقهای خلاقانه، سرگرمکننده و جذاب به کام مخاطب بشیند و او را مجبور به اشتراک گذاشتن ویدیو و معرفی کسبوکارشما و محصولات و خدمات مربوطه به دیگران شود.
این ویدیو میتواند با یک گوشی باکیفیت یا یک دوربین فیلمبرداری گرفته شود. به عنوان مثال شما میتوانید از یکی از محصولات و خدمات خود در قالب یک ویدیو سرگرمکننده و خندهدار استفاده کنید و همراه با خنداندن بازدیدکنندگان، پیام بازاریابی خود را هم به گوش مشتریان احتمالی و هدف برسانید.
با توجه به مطالب گفته شده میتوان نتیجه گرفت که بازاریابی در شرایط بحران اقتصادی باید هوشمند شود و هزینههای بازاریابی به نحو صحیحی کنترل و بهینه شود و از جمله اقداماتی که میتوان برای کاهش و بهینهکردن هزینههای بازاریابی مورد استفاده قرار داد، استفاده از روشهایی همچون بازاریابی موبایلی، همکاریهای استراتژیک و استفاده صحیح و برنامهریزیشده از ویدیو برای رساندن پیام بازاریابی خود به مشتریان احتمالی در بازار هدف است.
درباره این سایت