وفادارسازی مشتریان در شرایط سخت اقتصادی فعلی برای کسب وکارها به یک چالش جدی تبدیل شده است.کسب وکارها در شرایط مختلف دچار مشکلات و بحران های مختلف ناشی از عوامل درونی و بیرونی می شوند که اگر در زمان مناسب به این تعت و مشکلات رسیدگی نشود، باعث کاهش مشتریان، فروش و حتی ورشکستگی آن کسب وکار خواهد شد.
با توجه به شرایط سخت اقتصادی فعلی و وجود رقبیان سرسخت و زیاد، حفظ، نگهداری و وفادارسازی مشتریان کمی سخت شده است و مشتریان به واسطه گزینههای مختلف و متنوعی که برای رفع نیاز و خواسته های خود دارند، میزان وفاداری آنها نسبت به یک کسب وکار و یا برند به شدت کاهش پیدا کرده است. بدین منظور کسبوکارها باید از شیوهها و ترفندهای جدید استفاده کنند تا طول عمر یک مشتری و میزان تکرار خرید یک مشتری را افزایش دهند.
در ادامه به 3 نکته و ایده جذاب اشاره خواهیم کرد که هر کسبوکاری جهت وفادارسازی مشتریان خود میتواند از آن استفاده کند:
1.در دسترس باشید.
در شرایط فعلی صبر و حوصله مشتریان به شدت کاهش پیدا کرده است و با توجه به تغییر روندهای زندگی و پیشرفت تکنولوژی، مشتریان دوست دارند در مدت زمان کمی نیاز و خواسته خود را رفع کنند. بدین خاطر کسبوکارها باید علاوه بر یک مکان فیزیکی و حضوری جهت ارتباط و فروش با مشتریان، یک وبسایت، شبکههای اجتماعی فعال مانند اینستاگرام، پیانرسانهای محبوب مانند تلگرام و یک سیستم تلفنی پاسخگوی 24 ساعته جهت ارتباط با مشتری و رفع نیازها و خواستههای او داشته باشند.
دارا بودن راههای ارتباطی مختلف و متنوع مزایای فراوانی همچون، اعتمادسازی سریعتر و راحتتر مشتری، جذب مشتریان جدید، افزایش فروش در روزهای تعطیل و ساعات غیرکاری دارد که باعث جذب مشتری جدید، حفظ و نگهداری مشتریان فعلی و وفادارسازی مشتریان خواهد شد.
به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه کفشفروشی دارید میتوانید علاوه بر فروشگاه حضوری، برای کسبوکار خود یک وبسایت فعال، شبکههای اجتماعی فعال مانند اینستاگرام، پیامرسان محبوب تلگرام و یک سیستم پاسخگوی تلفنی جهت خرید و ارتباط با مشتریان داشته باشید.
.به مشتریان حس خوبی بدهید
.
یکی از مهمترین دلایلی که یک مشتری جهت خرید به یک کسبوکار باز میگردد، این است که آن کسبوکار ، پرسنل و نیروهای آن، به او حس خوبی میدهند و مشتری دوست دارد جهت تکرار لذتی که از این ارتباط برده، دوباره از آن کسبوکار خرید کند و حتی آن کسبوکار را به آشنایان و دوستان خود هم معرفی کند.
یک کسبوکار و یک فروشنده از روشها و راهکارهای خلاقانه و جذابی میتوانند جهت ایجاد حس خوب در مشتری استفاده کنند.
به عنوان مثال یک کسبوکار میتواند هدایای رایگانی را در کنار خرید کالاها متناسب با خریدی که مشتری انجام داده، به آنها جهت تشکر و قدردانی از خرید بدهد و یا یک کسبوکار میتواند به روشهای مختلف مشتریان را غافلگیر و خوشحال کند، به عنوان مثال با توجه به سوابق خرید مشتری به او یک کوپن تخفیف 70 درصد جهت خرید یک کالای خاص به مدت محدود بدهد و یا خدمات جانبی ویژه همچون گارانتیهای طولانیمدت، تعویض کالا، پشتیبانی رایگان و مواردی اینچنینی را به مشتریان جهت خوشحال کردن و دادن حس خوب به آنها و وفادارسازی مشتریان ارائه دهد.
به عنوان مثال اگر شما فروشگاه موبایلفروشی دارید میتوانید در ازای خرید گوشی موبایل، به مشتریان یک کیف، قاب یا محافظ صفحه نمایش هدیه بدهید.
3.متمایز باشید.
یکی از مهمترین عواملی که باعث
وفاداری مشتریان میشود، این است که در ذهن مشتری به عنوان یک کسبوکار و فروشنده متفاوت و متمایز شناخته شده باشید و مقام اول در ذهن مشتری را به خود اختصاص داده باشید.
بدین منظور کسبوکارها جهت متفاوت بودن و متمایز شدن در ذهن مشتری اقدامات متفاوت و مختلفی را میتوانند انجام دهند. به عنوان مثال بستهبندیهای جذاب و منحصربفرد، دسترسی راحت مشتریان به کسبوکار فوق، سرعت در ارائه خدمات، ارائه قیمتهای منحصربفرد و شخصیسازی شده و هر کاری که باعث ترغیب و تحریک مشتری به خرید و ارتباط با شما شود میتواند یک نقطه
تمایز یا ایده متفاوت کسبوکار شما باشد.
با توجه به مطالب گفته شده میتوان نتیجه گرفت که جهت وفادارسازی مشتریان و
حفظ مشتریان راهکارها و ایدههای جدید و خلاقانهای همچون در دسترس بودن، انتقال حس خوب به مشتری و متمایز بودن وجود دارد که هر کسبوکار میتواند متناسب با حوزهای که در آن مشغول به فعالیت است، به کار ببرد.
درباره این سایت